Handboek

Handbalvereniging Geel Zwart

2019-2020

 

november 2019

verkorte versie voor online

 

  1. Contactgegevens vereniging

2.1        Het hoofdbestuur

Het hoofdbestuur gaat over de hoofdzaken van de vereniging, zoals financiën, administratie en andere aangelegenheden. Het algemene e-mailadres van de vereniging is geelzwart@handbal.nl.

  • Voorzitter Noortje Slot
  • Penningmeester Trudy Hin-Sneekes
  • Secretaris Debby Burger
  • Bestuurslid Mariska Hopman
  • Bestuurslid Gert Opgelder

 

2.2       Wedstrijdsecretariaat (WS)

Het wedstrijdsecretariaat zorgt ervoor dat alle wedstrijden worden ingedeeld in de zaal of op het veld. Wedstrijdwijzigingen aanvragen gaat via deze commissie: wedstrijdsecretariaat@hvgeelzwart.nl.

2.3        Technische commissie (TC)

De TC zorgt voor het uitvoeren van het technisch beleid, zorgt voor het aantrekken en opleiden van trainers en keeperstrainers, regelt de poule-indeling en maakt de teamindeling, en meldt speelsters aan voor de regio selectie trainingen. Heb je een vraag aan de Technische Commissie? Stel deze dan via tc@hvgeelzwart.nl.

2.4        Jeugdcommissie (JC)

De JC verzorgt de mini-handbal, jeugdkamp, werft jeugdleden, huldigt de jeugdkampioenen, deelt de shirtentassen uit en nemen ze weer in, doet huldigingen bij trouwerijen en regelt de pupil van de week. Heb je een vraag aan de Jeugdcommissie? Stel deze dan via: jc@hvgeelzwart.nl.

2.5        Dienstencommissie (DC)

De Dienstencommissie houdt zich bezig met de indeling van clubdiensten voor de leden. De dienstencommissie is verdeeld in 4 subcommissies:

  1. Scheidsrechtercommissie scheidsrechters@hvgeelzwart.nl
  2. Terreindienst com
  3. Zaaldienst zaaldiensthvgeelzwart@gmail.com
  4. Kantinedienst Joenkel@quicknet.nl

Heb je een vraag aan de Dienstencommissie, neem dan contact op met degene die over het onderwerp gaat.

2.6        Sponsorcommissie (SpC)

De sponsorcommissie verzorgt alles rondom de sponsoring binnen de vereniging:

Hoofdsponsor, jeugdsponsor, bordsponsor, balsponsor, shirtsponsor, bussponsor, Hart voor Handbal en overige sponsoring. Heb je een vraag over een bepaalde sponsoring? Stel deze dan via: sc@hvgeelzwart.nl.

2.7        Actiecommissie (AC)

De actiecommissie houdt zich bezig met het inzamelen van geld voor de vereniging op alle mogelijke manieren met uitzondering van sponsoring. Denk aan: Rabobank ClubKasCampagne, Blinde Pool, entree ds1, Hap-Stap-Trap, de eierenactie, Grote Club Actie, Zwarte Pieten actie, Deen Jeugdsponsor actie, Avia Marees Tankpas actie. Heb je een vraag over een bepaalde sponsoring? Stel deze dan aan Mariska Hopman via mariskajan@hetnet.nl.

2.8       Beachhandballcommissie

Sinds de zomer van 2018 is de Beachhandballcommissie in het leven geroepen. Ons doel is om Beach trainingen en wedstrijden te kunnen faciliteren bij onze vereniging. Beach handball wordt in de zomer gespeeld na de binnencompetitie en naast het veldhandbal. Het idee is om het achterste buitenveld om te bouwen naar 2 beachvelden. Heb je een vraag aan de Beachhandballcommissie? Stel deze dan via: beach@hvgeelzwart.nl.

2.9       Onderhoudscommissie

Deze commissie is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenvelden, dug-outs en alles er om heen, waaronder ook de ballen en andere materialen. Heb je een vraag aan de Onderhoudscommissie? Stel deze dan via: geelzwart@handbal.nl.

2.10     Jubileumcommissie

In 2020 bestaat de handbalvereniging 75 jaar. Tijd voor een feestje. Deze commissie organiseert de feestelijkheden in dit jubileumjaar. Heb je een vraag aan de JubC? Mail dan naar: jubc@hvgeelzwart.nl.

2.11    Andere mailadressen en websites

  • Ledenadministratie ledenadministratie@hvgeelzwart.nl
  • Sportvriend: sportvriend@hvgeelzwartl.nl (kopij moet maandag vóór 13.00 uur binnen zijn).
  • Website vereniging: hvgeelzwart.nl
  • Meer handbalinformatie (competitieschema’s) via handbal.nlen de handbal App.

2.12     Gegevens van de coaches en trainers

Contactgegevens van de coaches zijn op te vragen bij de Jeugdcommissie. Contactgegevens van de trainers en het trainingsschema zijn op te vragen bij de Technische commissie, evenals informatie over de teamindeling.

 

  1. Handige informatie voor coaches, spelers & vrijwilligers

 

3.1       Terreindienst

Terreindienst is van toepassing in het buitenseizoen/veldseizoen van augustus tot oktober + van maart tot juni. Leden die zijn ingedeeld voor de taak terreindienst kunnen ingezet worden alleen of met z’n tweeën, afhankelijk van de hoeveelheid wedstrijden. Dit betreft een dagdeel op zondag of woensdagavond (Dames Midweek). Als een lid niet aanwezig kan zijn op een ingedeelde terreindienst moet zij zelf tijdig voor een vervanger/ruil zorgen. Gegevens van andere leden met terreindienst kan opgevraagd worden de Dienstencommissie. (Let op: Zij zorgen NIET voor vervanging, dit is de verantwoordelijkheid van het lid zelf).

Uitvoering van de terreindienst:

  • Zorg ervoor dat je het wedstrijdprogramma uit de sportvriend of internetsite mee neemt.
  • Terreindienst dient 45 minuten voor aanvang van de eerste wedstrijd aanwezig te zijn.
  • Sleutel ophalen bij Mirjam de Wit, Irenestraat 23 (voordeur – curverbox – achter bloembak)
  • Alleen hoofdpoort voetbal openen. Mensen lopen om de kantine heen naar de velden.
  • Openen Kleedkamers 6 + 7 (evt. ook 4+5), bestuurskamer, scheidsrechters kamer.
  • Op voetbal/handbalbord noteren wedstrijden + kleedkamer nr. (en buiten hangen).
  • In principe twee kleedkamers gebruiken, nl 6 = thuisploeg , 7 = uitploeg.
  • Twee teams per kleedkamer. Wijs coach/team er op dat ze één kant v.d. kleedkamer gebruiken
  • Openen ballenhok: – vlag buitenhangen – scorebord op het veld – flessencontainer buiten
  • Ronde langs/over de velden: check de netten + rommel in dug-outs opruimen + latten in doel voor E-jeugd.
  • Kleine doeltjes neerzetten voor F-jeugd en weghalen als ze klaar zijn.
  • Wedstrijdballennet uit hok halen en in bestuurskamer hangen. Zorg dat dit aan het einde van de handbaldag nog compleet is.
  • Scheidsrechters en teams ontvangen
  • Vraag de scheidsrechters + coaches direct wat ze willen drinken in de rust
  • Rust verzorging: speelsters limonade of thee.
  • Limonade in de kast bestuurskamer. Neem 1 bekertje siroop voor 1 kan met water.
  • Koffie/thee voor coaches/scheidsrechters. Gebruik Senseo + waterkoker
  • Einde kleedkamers nalopen en navegen. Sleutel terugbrengen naar de Irenestraat 23.
  • Indien Senseo pads op zijn, mail dit aan de Dienstencommissie.
  • Indien bekertjes, theezakjes, limonade bijna op zijn, dan graag aanvullen vanuit kantine.
  • Indien een scheidsrechter 5 minuten voor aanvang wedstrijd niet aanwezig is dan dient dit lid van de vereniging gebeld worden. Een lijst in het roze boek is te vinden in het ballenhok.
  • Alle wedstrijdformulieren gaan digitaal via Sportlinked app! Zie 3.4.

3.2       Zaaldienst

De leden die zich hebben opgegeven voor het tijdwaarnemen/draaien van de zaaldienst, ontvangen aan het begin van het zaalseizoen een overzicht wanneer deze plaats vindt. Als je niet aanwezig kan zijn op de ingedeelde zaaldienst, moet je zélf voor vervanging/ruil zorgen. Gegevens van andere zaaldienst leden zijn op te vragen via zaaldiensthvgeelzwart@gmail.com. Let op: Zij zorgen NIET voor vervanging, dit is de verantwoordelijkheid van het lid zelf!).

Uitvoering van de zaaldienst:

  • Zaaldienst dient 10 minuten voor aanvang aanwezig te zijn.
  • Zorg dat het overdragen van eventuele voorgangers soepel verloopt.
  • Check in samenspraak met de scheidsrechter de gegevens op de handbal app.
  • De kleine doeltjes en velden voor de F-jeugd moeten neergezet worden en na afloop opgeruimd.
  • Doelverkleiner ophangen voor de E-jeugd en na afloop weer verwijderen.
  • F, E, D, C jeugd hebben geen rust, maar wisselen direct van kant. (i.v.m. tijdsdruk zaalbezetting)
  • indien scheidsrechter voor volgende wedstrijd 5 minuten voor aanvang niet aanwezig is, dan bellen. Roze boek ligt bij tijdwaarneming of nog in de kast naast kleedkamer 1.
  • De 1e zaaldienst van de dag pakt het ballennet uit Piet zijn kantoor + EHBO koffer, roze boek, wedstrijdkaartjes uit de kast naast kleedkamer 1.
  • De laatste zaaldienst van de dag brengt bovenstaande weer op zijn plek.

3.3       Fluiten

Indeling van wedstrijd wordt vermeld per mail in een overzicht en tevens terug te vinden per weekend in de Sportvriend. Indien een lid niet aanwezig kan zijn tijdens de zijn ingedeelde wedstrijd dient zij tijdig zelf voor vervanging / ruil te zorgen. Gegevens van andere fluiters zijn op te vragen bij scheidsrechtersindelergz@hotmail.com. Let op: Zij zorgen NIET voor vervanging, dit is de verantwoordelijkheid van het lid zelf).

  • Scheidsrechters moeten 10 minuten voor aanvang van de wedstrijd aanwezig zijn. Bij zaaldienst of terreindienst zijn eventueel rode/gele kaarten + wedstrijdkaartjes + fluit te verkrijgen als je niet zelf in het bezit bent, het bijwonen van een informatieavond.
  • Vul het digitale wedstrijdformulier in via de HandbalNL app. Zie uitleg bij 3.4.
  • F, E, D, C jeugd hebben geen rust, maar wisselen direct van kant. (i.v.m. tijdsdruk zaalbezetting).

3.4       Digitale wedstrijdformulier

Voor alle teams is het digitale wedstrijdformulier verplicht. Dit werkt via de Sportlink app genaamd HandbalNL. Voor leden, coaches en scheidsrechters te downloaden via de Appstore of Google Playstore.

Het mailadres waarmee je in Sportlink kunt inloggen is het mailadres waarmee je als lid bij de vereniging staat geregistreerd. Onder de C-jeugd is dit een mailadres van een van de ouders/verzorgers. Vanaf de C-jeugd gaan de leden diensten draaien (fluiten, zaal of terreindienst). Het is handig als je vanaf die leeftijd een eigen mailadres hebt en die doorgeeft aan de ledenadministratie. Dan krijg je op je eigen telefoon meldingen van te draaien diensten, wedstrijden etc. Meer info vind je hier: https://www.sportlink.nl/handbalnl.

Vragen?

Coaches kunnen voor vragen over de HandbalNL terecht bij commissie Wedstrijdsecretariaat. Voor vragen over de HandbalNL app met betrekking tot het draaien van diensten (fluiten, zaal/terreindienst) kun je  terecht bij de Scheidsrechters- en Dienstencommissie.

 3.5       Rijden naar uitwedstrijden

De coach regelt zelf met de ouders en/of spelers wie er rijdt en hoe laat er vertrokken wordt naar uitwedstrijden. Het handigste is om mensen onderling te laten ruilen wanneer ze een keer niet kunnen. Er wordt meestal vertrokken vanaf de ingang van de sporthal. Via de Handbal-app (HandbalNL) kun je de gegevens van accommodaties/sporthallen van de verschillende verenigingen vinden.

3.6       Gebruik kleedkamers SV Geel-Zwart tijdens veldcompetitie

Op het buitencomplex van Geel-Zwart zijn er twee kleedkamers beschikbaar voor de handbal (nr. 6 en 7). Dit betekent vaak dat er een kleedkamer gedeeld moet worden met andere teams. Soms zijn er in overleg met de terreindienst voetbal meer kleedkamers beschikbaar, maar hier kun je niet vanuit gaan. Vraag dit aan de aanwezige terreindienst. Buiten op het whiteboard naast de ingang van de kleedkamers staat welke kleedkamer voor wie bestemd is en je kunt het vragen aan degene die terreindienst heeft.

Om alles organisatorisch overzichtelijk te houden is het verstandig om één team de ene helft van de kleedkamer te laten bezetten en het andere team de andere helft. Zorg er zowel bij uit- als bij thuiswedstrijden voor dat je de kleedkamer na afloop weer netjes achterlaat voor een volgend team. Dus de kleedkamer is netjes opgeruimd (niets achterlaten!) en graag even de natte vloer droog trekken.

3.7       Clubkleding

De kleding van Geel-Zwart spelers bestaat uit een geel shirt, zwarte broek en zwarte sokken. Rugnummers zijn verplicht voor alle senioren, A , B en C-jeugd. Boven afdelingsniveau zijn rug- en borstnummers verplicht voor alle senioren, A en B en C -jeugd. Bij D-jeugd, E-jeugd en F-jeugd zijn nummers op de kleding niet verplicht.

Beheer van de clubkleding

Alle senioren en Dames Midweek beheren in de zomerstop hun eigen wedstrijdkleding en eventuele inloopkleding. De shirts (en eventueel broekjes en inlooptruien/jasjes) van de jeugd zijn in beheer van vereniging en worden aan het begin van het seizoen, samen met het coachboek uitgedeeld aan de coach van het team. Aan het einde van het seizoen wordt je als coach gevraagd het complete tenue gewassen en al in te leveren bij de jeugdcommissie.

De teamtenues mogen alleen gebruikt worden tijdens de wedstrijden en mogen niet met de speelsters mee naar huis gegeven worden i.v.m. het voorkomen van het verdwijnen of beschadigd raken van de inlooptruien. Tijdens het seizoen zorgen de teams zelf voor het wassen van de shirts, dit gebeurt vaak om de beurt. Raakt er iets kwijt? Dan ben je als team zelf verantwoordelijk voor eenzelfde vervanging. Hoe dat moet kun je opnemen met het hoofdbestuur.

Shirtsponsoring

De shirtsponsoring wordt geregeld door de Sponsorcommissie. Dus als er iemand graag shirt-, broek- of ander soortige sponsor wil worden, kan diegene zich bij deze commissie melden. Mensen die een wedstrijdbal willen sponsoren kunnen zich hier ook melden.

Reserveshirts

De vereniging beschikt ook over reserveshirts. Deze worden gedragen wanneer je een uitwedstrijd speelt bij een club die ook een geel shirt draagt. In de sportvriend wordt vermeld bij welke wedstrijden er reserve shirts noodzakelijk zijn, maar houdt het zelf als coach/teamlid ook goed in de gaten. De reserveshirts zijn op te halen aan de Kanaalkade 54 in ’t Zand. Ze liggen in een houten box aan de linkerzijde van het huis. Daar moeten de gewassen reserveshirts weer zo snel mogelijk ingeleverd worden na de wedstrijd, want misschien heeft een ander team de shirts weer nodig. Bijvoorbeeld de volgende dag door Dames Midweek teams, want zij spelen doordeweeks.

Verloren kleding?

Als je bij thuiswedstrijden iets in de kleedkamer hebt laten liggen, wordt het in de scheidsrechterkleedkamer van de dames neergelegd en kun je het daar ophalen. In de sporthal hangt het vaak aan een kapstok bij de deur tussen de gang en de gymzaal. Als je iets vergeten bent bij uitwedstrijden, kun je op de site van het NHV de contactgegevens van de betreffende club vinden om je spullen weer proberen terug te krijgen.

3.8       Tabel speeltijden & wedstrijdattributen

Via onderstaande link vind je het overzichtstabel wedstrijdattributen (zoals wanneer moet er een lat in het doel), informatie over de 3e team time-out, meespelen in een hoger team, klevende middelen en 16 spelers/speelsters: https://www.handbal.nl/wedstrijdattributen.

3.9       Ballen

Ieder team krijgt 1 wedstrijdbal. Deze blijft van de vereniging en zit in de shirtentas of is aan te vragen bij het hoofdbestuur. Voor de rest maak je gebruik van je eigen (gekochte) bal. Je haalt geen ballen uit het ballenhok/ballenbak voor ingooien of gebruik bij wedstrijden. De ballen in het ballenhok/de ballenbak zijn alleen te gebruiken tijdens de trainingen.

Enkele teams hebben een gesponsorde ballentas. Dit is een tas met opbergvakken voor 12 ballen. Je traint en speelt wedstrijden met deze ballen. Ook zorg je er goed voor; is een bal kwijt of stuk, dan schaf je als team een nieuwe aan.

3.11     Speelwijze F-jeugd

https://www.handbal.nl/wp-content/uploads/2019/03/NHV-Begeleiding-Jeugdhandbal-F-jeugd-posterA3-1.pdf

3.12     Speelwijze E-jeugd

https://www.handbal.nl/wp-content/uploads/2019/03/NHV-Begeleiding-Jeugdhandbal-E-jeugd-posterA3-2.pdf

3.13     Speelwijze D-jeugd

https://www.handbal.nl/wp-content/uploads/2019/03/NHV-Begeleiding-Jeugdhandbal-D-jeugd-posterA3-3.pdf

3.14     Invallers zoeken

Wanneer je veel afzeggingen hebt, kan het zijn dat je tekort speelsters hebt voor een wedstrijd. Dan kun je invallers regelen. Hiervoor geldt per leeftijdsklasse een invalreglement: https://www.handbal.nl/meespelen-in-hoger-team.

3.15     Wedstrijd verplaatsen

Mocht je tijdens het seizoen door omstandigheden geen andere optie zien dan een wedstrijd verplaatsen, dan kun je contact opnemen het de commissie Wedstrijdsecretariaat. Houdt er in beide gevallen (uit en thuis) rekening mee dat het niet altijd lukt een wedstrijd te verplaatsen. De tegenpartij moet er mee instemmen, maar ook scheidsrechter(s) en bestuursdiensten moeten kunnen. Let op: Wedstrijden in de landelijke competitie kunnen niet verplaatst worden!

Let op:

Het niet op komen dagen bij wedstrijden of wedstrijden te verplaatsen zonder de bond hiervan op de hoogte te stellen levert de vereniging dikke boetes op. De regels hiervoor zijn behoorlijk aangescherpt. De boete komt te staan op € 50,- tot € 100,- per afgezegde wedstrijd + verlies van de wedstrijd met 0-10 + 2 wedstrijdpunten worden er in mindering gebracht. Wij brengen deze kosten in rekening bij het desbetreffende team. Bij 3 wedstrijden niet op komen dagen, wordt het team uit de competitie gehaald.

3.16     Vertrouwenszaken

Heb je als lid van de handbalvereniging Geel Zwart, binnen of buiten het handbalveld last van:

  • Persoonlijke problemen met betrekking tot de handbal
  • Ongewenste omgangsvormen (bijv. pesten of bedreiging)
  • Geweld
  • Discriminatie of racisme
  • Seksuele intimidatie
  • Andere zaken

Dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de vereniging. De vertrouwenspersoon luistert goed naar je verhaal en helpt je bij het zoeken naar mogelijkheden om de probleemsituatie op te lossen. Alleen even praten om je hart te luchten mag ook. Natuurlijk wordt informatie vertrouwelijk behandeld en er gebeurd niets waar jij niets van weet. Mocht je ergens mee zitten, aarzel niet en neem contact op met de vertrouwenspersoon: Piet de Geus, 06 51375743, info@multitreffer.nl.

Wil je iets liever met een vrouw delen? Neem dan contact op met Debby Burger of Mariska Hopman, van het hoofdbestuur. Wil je het liever delen met iemand van buiten de vereniging? Het NHV heeft ook vertrouwenspersonen. Hier vind je meer informatie: https://www.handbal.nl/vertrouwenscontactpersoon.

3.17     Nieuwe leden

Als je van iemand hoort dat diegene graag lid wil worden van de handbalvereniging of dat diegene mee wil komen trainen om te ‘proeven’ van de handbal, kan dit natuurlijk altijd.

Proeftraining

Voor een proeftraining kun je je melden bij de trainer van het team waar je wilt meetrainen of vraag meer informatie op bij de Technische Commissie. De nieuwe enthousiasteling mag 1 maand gratis mee trainen. Daarna moet worden aangeven of zij/hij lid wordt van Geel Zwart. Aanmelden kan bij de ledenadministratie of via onze website, zie hieronder.

Aanmelden nieuw lid

Het aanmelden van een nieuw lid kan bij de ledenadministratie of via onze website hvgeelzwart.nl. Stuur mee:

  • Voor- en achternaam
  • Geboortedatum
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Digitale pasfoto

Al lid bij een andere vereniging (geweest)?

Leden wisselen soms van vereniging. Voor het overschrijven naar een andere vereniging gelden de volgende regels: https://www.handbal.nl/overschrijvingen.

3.18     Slecht-weer-regelement

Lees het hier: https://www.handbal.nl/procedure-slecht-weer.

3.19     In geval van nood

Bij de kamer van de wedstrijdleiding op het complex van Geel Zwart ‘30 is een brancard aanwezig. Een verbanddoos staat in het materialenhok van de handbal. Vraag even aan degene die terreindienst heeft om je te helpen. In de sporthal staat de brancard naast de kamer van Piet de Geus en hier is ook een defibrillator/AED apparaat aanwezig. Hier zijn Piet en Pieter de Geus personen die je om hulp kunt vragen.

 

  1. Veilig sportklimaat; Sportplezier staat voorop!

Wij vinden het belangrijk dat alle leden van onze vereniging plezier hebben in het sporten. Als vereniging hebben we hiervoor diverse workshops en cursussen gedaan en aangeboden aan coaches, trainers en vrijwilligers en ouders. Wij zorgen dus voor een veilig sportklimaat en stralen uit dat het sportplezier voorop staat! Je leest er meer over: https://sportplezier.nl/sporten/handbal.

 Positief coachen

De kerntaak van een coach is een sporter beter maken. Dat klinkt simpel, maar er komen heel veel aspecten bij kijken. Hoe motiveer je jouw spelers of jouw eigen kind? Hoe ga je om met winst en verlies? En welke vaardigheden heb je daar allemaal bij nodig? Je leest het hier: https://sportplezier.nl/themas/positief-coachen.

 Lang leve de sportouder

Bij ouderbetrokkenheid denken we snel aan vrijwilligerswerk op de vereniging. Maar ouderbetrokkenheid is veel meer dan dat. Het begint thuis al… Hoe ondersteun je als ouder jouw kind in de sport? Wat kun jij als ouder betekenen in het stimuleren van sportplezier bij jouw eigen kind, maar ook op de vereniging? Wat kan er verwacht worden van ouders? Een goede relatie tussen de vereniging en de ouders van jeugdleden zorgt voor een positieve sfeer voor iedereen en waar mensen graag een bijdrage willen leveren. Wij vinden dit super belangrijk en zetten hierop in! Wat je als ouder kunt bijdragen? Lees het hier: https://sportplezier.nl/themas/ouderbetrokkenheid.

 Sportakkoord

Als vereniging hebben wij begin november 2019 het lokale sportakkoord ondertekend. Wat dat betekent lees je hier: https://sportplezier.nl/content/2019/11/sport-verenigt-nederland.

4.2       Tot slot

Zijn er vragen die niet door dit handboek beantwoord worden, loop je tegen iets aan, heb je hulp nodig of iets te melden: blijf er niet mee rond lopen, maar neem contact op met één van de bestuursleden en kom er samen uit.

Veel succes en een plezierig en sportief handbalseizoen!!!